Święto Patrona Szkoły - regulamin konkursu
Regulamin I Parady Królewskiej Klas Zespołu Szkolno - Przedszkolnego
w Dniu Patrona Szkoły
1. Forma: Para-Turniej na Najbardziej „Jagiellońską”Klasę Roku
2. Cel Główny imprezy: Popularyzacja wiedzy na temat patrona szkoły króla Władysława Jagiełły, jego dynastii i epoki w której żył.
3. Cele szczegółowe: Aktywizacja dzieci i młodzieży w ramach obchodów dnia patrona szkoły poprzez przygotowanie: rekwizytów, strojów, tańca, pieśni, melodii, inscenizacji na temat kodeksu rycerskiego, życia poszczególnych stanów społecznych itp., oraz wykazanie się wiedzą na temat dynastii Jagiellonów i epoki średniowiecza.
4. Termin i miejsce: Turniej odbędzie się w dniu 5 marca 2019 r. w Zespole Szkolno - Przedszkolnym im Władysława Jagiełły w Kamionce Wielkiej.
5. Do uczestnictwa zapraszamy wszystkie oddziały klasowe szkoły podstawowej i gimnazjum oraz grupy przedszkolne.
6. Zasady rozgrywania turnieju:
• Turniej zostanie podzielony na następujące kategorie wiekowe:
- Oddziały przedszkolne oraz klasy „0”
Dzieci z tej kategorii wiekowej będą miały za zadanie pokolorować portret i wykonać ramę do kolorowanki Władysława Jagiełły i królowej Jadwigi. Prace należy złożyć u koordynatorów imprezy do końca lutego tj.: do 28. 02. 2019 roku.
- Oddziały klas I-III wraz z wychowawcą:
Dzieci z poszczególnych klas przygotują z pomocą wychowawcy i rodziców strój z epoki średniowiecza oraz pasujący do postaci rekwizyt dla chłopca i dziewczynki. Mogą to być stroje: rycerza, pazia, żaka, mieszczanina, gosposi, czeladnika, dwórki, dworzanina, duchownego, chłopa, rycerza zakonu krzyżackiego itp. Dzieci przebrane w stroje, będą prezentowały się w korowodzie tanecznym w dniu patrona szkoły. Dzieci będą losowały strój, w którym wystąpią w Dniu Patrona. Wychowawcy klas odpowiedzialni będą za przeprowadzenie losowania w klasach.
- Oddziały klas IV-VI:
I zadanie:do samodzielnego wykonania-Chronologiczny układ panowania władców z dynastii Jagiellonów. Ponumerowane portrety władców będą zawieszone na korytarzu szkolnym, pod numerami znajdować się będą właściwe imiona i lata panowania władców. Uczniowie klas IV-VI będą mieli za zadanie odgadnąć imiona tych władców i ułożyć je w chronologicznym ciągu (według daty panowania). Tak utworzoną listę władców podpisują imieniem i nazwiskiem oraz klasą, do której uczęszczają. Uczniowie odpowiedzi będą mogli wkładać do specjalnych pojemników, które ustawione zostaną przy słupie ogłoszeniowym na parterze. Liczy się ilość poprawnych odpowiedzi z każdej klasy.
II zadanie:uczniowie z pomocą wychowawcy, rodziców przygotują orszak królewski, na który będą się składały:
- para królewska
- dworzanie czyli np.: Dwórka i dworzanin lub rycerz dama serca itp
- rycerze
- mieszczanie- mieszczka i mieszczanin
- czeladnicy
- żacy
- chłopi
- rycerze Zakonu Krzyżackiego
Nie jest obowiązkowe przygotowanie wszystkich postaci ale zachęcamy do przygotowania jak największej ilości przedstawicieli stanów społecznych panujących w średniowieczu. Liczy się inwencja twórcza i pomysłowość. Dobór strojów, rekwizytów oryginalność prezentacji. (Każdy ród rycerski miał swój herb i zawołanie w czasie bitwy, np. rycerze z Bogdańca herb - Tępa Podkowa, zawołanie - Grady).
Uczniowie mogą zaprezentować się w tańcu, krótkiej inscenizacji na temat pasowania na rycerza, koronacji królewskiej, turnieju rycerskiego, jakiegoś istotnego wydarzenia np.: „Juwenalia żaków-przekazanie kluczy do bram miasta”, „relacje mistrz-czeladnik, „Występy uliczne-kuglarzy”, „Przekazanie dwóch nagich mieczy królowi Jagielle” itp. Całość ma przybrać formę krótkiej parady-prezentacji.
- Oddziały klas VII -VIII i III gimnazjum:
I zadanie:do samodzielnego wykonania-Interpretacja obrazu „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki
- Uczniowie będą mieli za zadanie wymienić postaci historyczne i fikcyjne, które znajdują się na obrazie Jana Matejki. Postaci na obrazie będą ponumerowane. Uczniowie będą mieli za zadanie odgadnąć imię postaci i wskazać kim była, dlaczego artysta umieścił ją na obrazie a także określić, czy była to postać fikcyjna, czy historyczna (prawdziwa).
Dla ułatwienia podajemy, że można zidentyfikować 16 postaci na tym obrazie. Uczniowie odpowiedzi będą mogli wkładać do specjalnych pojemników, które ustawione zostaną przy słupie ogłoszeniowym na parterze.Liczy się ilość poprawnych odpowiedzi z każdej klasy.
II zadanie:uczniowie z pomocą wychowawcy, rodziców przygotują orszak królewski, na który będą się składały:
- para królewska
- dworzanie czyli np.: Dwórka i dworzanin lub rycerz dama serca itp
- rycerze
- mieszczanie- mieszczka i mieszczanin
- czeladnicy
- żacy
- chłopi
- rycerze Zakonu Krzyżackiego
Nie jest obowiązkowe przygotowanie wszystkich postaci ale zachęcamy do przygotowania jak największej ilości przedstawicieli stanów społecznych panujących w średniowieczu. Liczy się inwencja twórcza i pomysłowość. Dobór strojów, rekwizytów oryginalność prezentacji. (Każdy ród rycerski miał swój herb i zawołanie w czasie bitwy, np. rycerze z Bogdańca herb - Tępa Podkowa, zawołanie - Grady)
Uczniowie mogą zaprezentować się w tańcu, krótkiej inscenizacji na temat pasowania na rycerza, koronacji królewskiej, turnieju rycerskiego, jakiegoś istotnego wydarzenia np.: „Juwenalia żaków-przekazanie kluczy do bram miasta”, „relacje mistrz-czeladnik, „Występy uliczne-kuglarzy” , „Przekazanie dwóch nagich mieczy królowi Jagielle” itp. Całość ma przybrać formę parady królewskiej.
7. Jakie elementy powinny pojawić się w składzie orszaku:
• Zespół powinien składać się z dowolnej liczby uczniów danej klasy, każdy uczeń powinien w jakimś stopniu być zaangażowany w prezentację orszaku królewskiego swojej klasy,
• zespoły klasowe powinny zwrócić uwagę na ilość i różnorodność postaci,
• jakość strojów,
• dobór rekwizytów
• elementy śpiewu, gry na instrumentach,
• taniec,
• zawołania określające rodzaj grupy,
• krótkie formy inscenizacyjne,
• oraz wszelkie inne twórcze działania.
Propozycje tematów scenek, które można wybrać do prezentacji klasy:
1. Ślubowanie - rycerz miał w obowiązku wybrać sobie damę bliską sercu i ślubować jej wierną służbę. Wybranka nie zawsze zostawała w przyszłości żoną rycerza. Czasem ślubowano wierność kobietom innych ważnych rycerzy lub małżonkom swych władców.
2. Pojedynki - Wyzwanie na pojedynek-były przeprowadzane w czasach pokoju. Rycerz mógł wykazać się walecznością i swymi umiejętnościami. Dzięki pojedynkom rycerze mogli się wzbogacić, gdyż istniał zwyczaj, aby zwycięzca przejmował od swego pokonanego rywala jego konia, zbroje lub wojenne łupy.
3. Ułaskawienie skazanego - skazany został ułaskawiony w chwili, gdy niewiasta zarzucała biała chustę zwaną nałęczką na głowę mężczyzny. Oznaczało to, że kobieta chce zostać jego żoną i ręczy za ukochanego swą niewinnością.
4. Najistotniejszym obowiązkiem rycerzy była służba w interesie ojczyny, króla oraz swej wiary. Rycerze musieli także unikać niesłusznej wojny. Rycerz Miał obowiązek być zawsze uczciwym i prawym mężczyzną.
5. „Przekazanie dwóch nagich mieczy królowi Jagielle”.
6. Handel relikwiami i sprzedawanie odpustów.
7. Glejt lub list żelazny, który zapewniał bezpieczeństwo na terenie wroga.
8. Nietykalność posła.
9. „Juwenalia”-Żacy krakowscy.
10. „Występy uliczne kuglarzy”.
11. „Relacje mistrz czeladnik”.
12. „Relacje rycerz- giermek”…itp.
8. Nagrody: Drobne upominki oraz pamiątkowe zdjęcie, które przez cały rok będzie wisiało na honorowym miejscu z zaszczytnym mianem „Najbardziej Jagiellońskiej klasy w szkole”.
Odsłony: 972